Analyse saldo programma
(bedragen x € 1.000) | ||
Verschillenanalyse | ||
---|---|---|
Primaire begroting | 2.971 | |
Definitieve begroting | 3.331 | |
Verschil primaire-definitieve begroting | 360 | n |
Rekening 2020 | 2.968 | |
Verschil definitieve begroting-rekening | -362 | v |
Specificatie
(bedragen x 1.000) | ||
Toelichting | ||
2e Bestuursrapportage 2019 | 88 | n |
1e Bestuursrapportage 2020 | 220 | n |
2e Bestuursrapportage 2020 | 51 | n |
Verschil | 360 | n |
Verschillenanalyse
tableCell19 | (bedragen x € 1.000) | ||
---|---|---|---|
Verschillenanalyse | |||
Onderwijs | |||
Vanwege de corona-maatregelen zijn de binnensportaccommodaties geruime tijd gesloten geweest. Dit heeft ook invloed gehad op de kosten die ten laste komen van het budget bewegingsonderwijs, waardoor een voordeel is ontstaan van € 42.000. Dit voordeel staat in relatie met een nadeel in programma 5 (sport, cultuur, recreatie en groen), waar lagere baten zijn bij de binnensportaccommaties. | -42 | v | |
Onderwijshuisvesting | |||
Bij de accommodaties voor basis- en voortgezet onderwijs (incl. MFA's) is dit jaar een voordeel ontstaan door minder kosten op het gebied van vandalisme en beveiliging. | -49 | v | |
Twee schoollocaties worden gehuurd. Vanwege een driehoek tussen gebruiker, eigenaar en uitvoerder met betrekking tot onderhoud van het pand, heeft de gemeente naast huurlasten ook een baat. Deze laatste is afgelopen jaar gestegen doordat de middelen vanuit de overheid voor onderhoud zijn gestegen. De hoogte van deze middelen heeft een relatie met het toegenomen aantal leerlingen. | -14 | v | |
Onderwijsbeleid | |||
Binnen dit taakveld zijn extra budgetten geplaatst naar aanleiding van het coalitieakkoord voor onderwijs (projecten en huiswerkbegeleiding). Deze zijn door onder andere corona niet volledig besteed in 2020, wat hier een voordeel geeft. | -74 | v | |
De gemeente heeft vanuit het Rijk als gevolg van Covid-19 steunpakketmiddelen ontvangen. Deze zijn met de laatste begrotingswijziging 2020 verdeeld over diverse taakvelden. Op dit taakveld betrof dit middelen voor vooral 24-uursopvang. Niet alle middelen bleken in 2020 nodig te zijn en worden gestort in de reserve corona noodfonds. | -50 | v | |
Vanuit het beschikbare budget voor kosten leerlingenvervoer zijn conform de besluitvorming vervoerskosten doorbetaald aan de vervoers voor niet gereden ritten tijdens de (eerste) lock down. Dit is niet gedaan voor niet gereden ritten tijdens de tweede lock down (vanaf half december), waardoor er nu wat budget is overgebleven. | -15 | v | |
Regionaal Bureau Leerplicht | |||
Gedurende de eerste lockdown was het niet wenselijk om nieuw personeel aan te nemen in verband met het inwerken en zijn er vanwege COVID-19 beperkt activiteiten opgezet voor de jongeren. Daarnaast is er door de beperkingen minder besteed aan opleidingen en aan de organisatieontwikkeling. De verwachte kosten voor de overgang van het personeel van Steunpunt Jongeren zijn veel lager uitgevallen dan vooraf geraamd. Er was rekening gehouden met onvoorziene omstandigheden waardoor, bijvoorbeeld, personeel en expertise ingehuurd moest worden. Dit alles heeft geresulteerd in een onderschrijding op het budget van € 89.000. | -89 | v | |
Peuterspeelzalen | |||
Op het budget Sociaal medische indicatie (SMI) zijn de uitgaven € 26.000 lager dan begroot. Er is in 2020 gestart met een andere benadering van SMI. Er zijn kortere en minder grote beschikkingen afgegeven en er is andere hulp ingezet. Corona kan een rol spelen, maar het is niet mogelijk om het effect hiervan op dit budget te meten. | -26 | v | |
Overige verschillen | -3 | ||
Verschil definitieve begroting-rekening | -362 | v |