Programma 4 Onderwijs

Speerpunten

Wat hebben we bereikt?

Vanwege corona zijn kinderopvang en scholen in 2020 deels gesloten geweest. De scholen hebben redelijk vlot kunnen omschakelen naar het geven van onderwijs op afstand. De kinderen van ouders met cruciale beroepen zijn opgevangen in de noodopvang.

Kinderopvang, scholen, jeugdverpleegkundigen, gezinsspecialisten en leerplicht hebben in samenwerking er met elkaar voor gezorgd dat er zicht bleef op de kinderen in kwetsbare situaties. Kinderopvang en scholen hebben samen met CJG, gezinsspecialisten en het wijkteam noodopvang gerealiseerd voor kinderen in kwetsbare situaties. Dit was voor een deel 24-uurs opvang.

Het doel om kinderen en jongeren zich te kunnen laten ontwikkelen: sociaal, emotioneel én cognitief bleek minder makkelijk te realiseren. Sport en cultuur zijn deels stilgevallen.

Zorgstructuur op de scholen

Op elke school is er een zorgstructuur onder leiding van de directeur samen met de intern begeleider of de zorg coördinator. Het samenwerkingsverband heeft op elke school een onderwijsspecialist met als taak het regelen van een passende onderwijsplek voor iedere leerling en het bieden van begeleiding voor de leerkrachten. De gezinsspecialist is op school de vooruitgeschoven medewerker vanuit het wijkteam. Samen met de jeugdverpleegkundige vervullen zij de schoolmaatschappelijk werk taken.
De kinderen, jongeren en ouders met vragen (lichte tot middelzware problemen) op het gebied van opgroeien, ontwikkelen en opvoeden kunnen in eerste instantie terecht bij de gezinsspecialist.
In 80% van deze casuïstiek is er geen vervolg hulp meer nodig en was de begeleiding door de gezinsspecialisten afdoende. Een deel van de kinderen heeft ondersteuning gekregen vanuit het programma Basis Dienstverlening. Mocht er meer gespecialiseerde jeugdhulp nodig zijn dan regelt de gezinsspecialist de verwijzing naar het wijkteam om daar de beschikking aan te kunnen vragen.

De zorgvraag op de scholen is steeds meer complex. Dit in combinatie met grote klassen, werkdruk en lerarentekort maakt dat er in toenemende mate meer tijd en geld gestoken moet worden om voor elk kind een passend onderwijsplek te vinden in combinatie met de benodigde Jeugdhulp. Op alle scholen zijn er kinderen met bepaald gedrag of aandoening. Het is in de praktijk lastig om te komen tot de beste arrangementen vanuit Passend Onderwijs en Jeugdhulp die hiervoor nodig zijn. Bij de start van het nieuwe schooljaar (september 2020) bleek dat vanwege de financiële situatie van het Samenwerkingsverband er minder ondersteuning vanuit het onderwijs geboden kon worden. Er is beroep gedaan op de gezinsspecialisten en het wijkteam om op maat hiervoor oplossingen te vinden om te voorkomen dat leerlingen thuis komen te zitten als de juiste hulp zou verminderen of ontbreekt.
Vanwege de toenemende complexiteit wordt er in de regio en lokaal ingezet op de kwaliteitsverbetering van de zorgstructuur op de scholen.

Bij de start van het nieuwe schooljaar (september 2020) zijn erin Maassluis twee gezinsspecialisten toegevoegd aan de Toegang van wijkteam VraagRaak. Doel is het meer inzetten op preventie en voorkomen dat de ondersteuningsvraag bij kinderen of hun ouders groter wordt.
De schooldirecteuren hebben de Maasconnectie opgericht. Doel is het bieden van een passend onderwijsplek (Passend Onderwijs) voor elk kind met ondersteuning op maat (Jeugdhulp).
In Maassluis werken onderwijs, kinderopvang, CJG, gezinsspecialisten en het wijkteam VraagRaak nauw met elkaar samen ter bevordering van een gezonde, veilige en kansrijke ontwikkeling van kinderen.

De groepsprogramma's en gezinsgerichte programma's om ouders te betrekken bij het leerproces van hun kind zijn voorgezet in 2020. Vanwege de maatregelen tegen het coronavirus vonden de activiteiten meer online of in de buitenlucht plaats. Ouders en scholen geven aan dat de programma's deze vaardigheden hebben versterkt. Een rapportage van de ervaringen van ouders wordt nog opgesteld.

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2021 16:02:59 met de export van 07/08/2021 15:05:49