Paragrafen

Subsidies

Ontwikkelingen

Subsidies en corona
Veel partijen ondervonden in 2020 financiële consequenties van de maatregelen die genomen zijn om de verspreiding van het Covid-19 virus te beperken. Dit heeft bijvoorbeeld gevolgen gehad voor de uit te voeren activiteiten en het leveren van de afgesproken prestaties. Op 28 april 2020 is hiervoor specifiek een werkwijze, gericht op gesubsidieerde instellingen, vastgesteld. Deze werkwijze is met een brief aan de instellingen toegezonden. Hierop hebben verschillende instellingen gereageerd en zijn er nieuwe afspraken gemaakt, bijvoorbeeld dat de prestaties in 2021 mogen worden geleverd. Er wordt voorgesteld om het subsidiebedrag dat hiermee is gemoeid (ad € 62.413,50), via de resultaatbestemming bij deze rekening, over te hevelen naar 2021.

Meerdere organisaties hebben ons echter niet laten weten in hoeverre zij bepaalde prestaties in 2020 niet hebben kunnen realiseren als gevolg van de coronamaatregelen. Daarom hebben wij besloten om in 2021, bij het beoordelen en vaststellen van de subsidies uit het jaar 2020, geen gebruik te maken van de bevoegdheid om subsidies lager vast te stellen en terug te vorderen, indien de prestaties niet of niet geheel zijn uitgevoerd als gevolg van Covid-maatregelen.
Mogelijk zou het in dit jaar (2021) terugvorderen van (een deel van) de subsidies 2020, op basis van niet geleverde prestaties, organisaties in financiële problemen kunnen brengen waardoor dezelfde organisaties dan weer zouden aankloppen bij de gemeente voor steun uit het coronanoodfonds.
Zonder dit generieke herstelbesluit zijn we juridisch gebonden aan reguliere kaders zoals deze binnen de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Algemene subsidieverordening Maassluis (Asm) zijn vastgelegd. Dit zou leiden tot een reeks aan mogelijke onrechtmatigheden in de interne organisatie als mede een sterk verhoogde bureaucratische en financiële druk, met relatierisico’s, richting onze subsidiepartners. Met het huidige generieke herstelbesluit worden alle risico’s voor subsidiepartners zo regelluw mogelijk afgewikkeld en wordt onze interne administratie efficiënt aangepast, zonder verdere financiële gevolgen.

Modernisering subsidiebeleid
Met het vaststellen van de notitie Doorontwikkeling subsidiebeleid is gestart met de modernisering van ons subsidiebeleid. Het subsidie instrument moet zo effectief mogelijk worden ingezet en meer gericht zijn op het bereiken van maatschappelijke effecten. Het realiseren van meer verbinding in de uitvoering van activiteiten door verschillende instellingen is hierbij een belangrijke succesfactor.

Het behalen van deze doelen en de gewenste maatschappelijk effecten vraagt om verdergaande samenwerking: tussen professionele organisaties, vrijwilligersorganisaties en de gemeente. Wij richten ons bij de ontwikkeling van de subsidiecriteria eerst op de - grote - professionele organisaties. Maar in samenwerkingsverbanden wordt de grens niet getrokken tussen professionele en vrijwilligersorganisaties.

De eerste verkenning voor de modernisering is inmiddels gestart. Het plan is om begin 2021 een bredere groep subsidiepartners te betrekken bij de moderniseringsvraagstukken.

Resultaatgerichtheid subsidies
De mate waarin de subsidie bijdraagt aan het behalen van de gemeentelijke beleidsdoelen, is bij de subsidieverlening belangrijk. Binnen de verschillende beleidsterreinen is voortdurend aandacht voor de wijze waarop de resultaatgerichtheid bij subsidieverlening verder kan worden verbeterd.

Subsidieloket
De gemeente Maassluis heeft ervoor gekozen het subsidieproces te digitaliseren via het digitale subsidieloket. De aanvrager heeft hierdoor 24 uur per dag en 7 dagen per week inzicht in zijn persoonlijke subsidiedossier. Het digitale loket zorgt ervoor dat ook de afhandeling van subsidies digitaal plaatsvindt en dat de correspondentie hierover in het ‘digitale subsidiedossier' van de instelling/ vereniging komt te staan. Dit digitale subsidiedossier is voor de betreffende organisatie altijd en overal te openen en in te zien. Daarom is het wenselijk dat alle subsidie-aanvragen en verantwoordingen via dit loket worden ingediend. 

Met deze digitale manier van werken voldoen we in de hele organisatie aan onze standaard uitvoeringsvoorschriften en is onze correspondentie gestandaardiseerd via formats. Ook onze voorwaarden, waaronder we de subsidies aanbieden, zijn gelijkluidend. En dit werkt positief door in een uniforme afhandeling van de inhoudelijke en financiële verantwoording achteraf.

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2021 16:02:59 met de export van 07/08/2021 15:05:49