Programma 7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid

Wat heeft het gekost?

Analyse saldo programma

(bedragen x € 1.000)

Verschillenanalyse

Primaire begroting

-225

Definitieve begroting

-87

Verschil primaire-definitieve begroting

137

n

Rekening 2020

-244

Verschil definitieve begroting-rekening

-157

v

Specificatie

(bedragen x 1.000)

Toelichting

2e Bestuursrapportage 2019

-4

v

2e Bestuursrapportage 2020

118

n

Laatste begrotingswijziging 2020

23

n

Verschil

137

n

Verschillenanalyse

tableCell19

(bedragen x € 1.000)

Verschillenanalyse

Openbare gezondheidszorg

Ieder jaar rekent de gemeente Rotterdam het variabele deel van het basistakenpakket af met een gemeente. Dat komt dit keer (afrekening over 2019) voor onze gemeente neer op een financieel voordeel van ongeveer € 16.000.

-16

v

JGZ/CJG

De huisvestingskosten voor de twee CJG-locaties in onze stad zijn dit jaar € 20.000 lager dan het beschikbare budget.

-20

v

Riolering

De onderhoudslasten van de riolering waren € 54.000 hoger dan geraamd onder andere door extra inspecties en onderzoekskosten. Daartegenover is er circa € 10.000 minder uitgegeven aan beheerwerkzaamheden. Dit heeft geresulteerd in een extra onttrekking aan de Voorziening Riolering van € 43.000 ter dekking van deze extra uitgaven.

n

Materieel Riolering

Vanwege de vervanging van de bestelwagen van de rioolmedewerker, is de oude wagen verkocht. Hierdoor is er een éénmalig voordeel ontstaan op de baten van € 5.000. Daarnaast waren de onderhoudslasten circa € 6.000 lager. Hierdoor is er een overschot gerealiseerd van € 11.000

-11

v

Verwijderen huishoudelijk afval

De baten van de afvalstoffenheffing hebben een afwijking van 0,8% voordelig. Dat is een bedrag van circa € 50.000. Daarnaast is er een bedrag ontvangen van Nedvang voor de plaatsing van extra glascontainers in de stad a € 42.000 en zijn er bijdragen ontvangen voor een bedrag van € 41.000 van de gemeentes binnen het samenwerkingsverband ter vergoeding van de gemaakte kosten bij de laatste aanbesteding afval.

-133

v

In 2020 is circa 10% meer huishoudelijk afval opgehaald dan geraamd. Dit is voornamelijk het gevolg van de COVID-19 maatregelen van de overheid waardoor er meer huisvuil aangeboden is. De branchevereniging schatte dit percentage tussen 7,5% en 12,5%. Deze extra stortkosten voor het restafval zijn in de bestuursraportages reeds gemeld. Echter ook de inhuur van extra chauffeurs en beladers is hoger dan verwacht. Aan inzameling van GFT is meer besteed dan geraamd en ook het grof huishoudelijk afval had een overschrijding. Het inzamelen van PMD en glas kende daarnaast echter een overschot. In totaal zorgt dat voor een overschrijding van € 90.000 op het totale inzamelbudget van huisvuil.

90

n

Verwijderen bedrijfsafval

Er is circa € 6.000 meer opbrengst gerealiseerd dan geraamd aan bedrijfscontracten voor het ophalen van bedrijfsafval bij bedrijven in Maassluis.

-6

v

Ondanks dat de kosten voor de verwerking van het bedrijfsafval hoger waren dan verwacht, vanwege meer bedrijfscontracten, hebben we minder onderhoud hoeven doen aan het container-areaal. Hierdoor is per saldo een voordeel ontstaan van € 5.000.

-5

v

Milieustraat

Het voordeel op de baten komt voornamelijk door de niet geraamde opbrengsten van Nedvang voor het gescheiden inzamelen van de diverse afvalstromen. Daarnaast is er door een andere manier van boeken een voordeel ontstaan. Voorheen werden de opbrengsten van een aantal afvalstromen als negatieve last geboekt. Vanaf dit begrotingsjaar zijn deze afvalstromen als baat geboekt.

-39

v

Het voordeel is voornamelijk ontstaan vanwege lagere onderhoudskosten en minder kosten aan huur van containers. Dit was circa € 16.000 voordeliger. De afvoer en stortkosten waren verder exact gelijk aan de raming.

-16

v

Materieel Afval

Vanwege de vervanging van enkele wagens, zijn de verkoopopbrengsten van de oude wagens als éénmalig voordeel in de rekening verantwoord. De verkoop opbrengst bedroeg € 32.000

-32

v

De verzekeringspremies voor het wagenpark van de inzameling zijn flink hoger dan geraamd. Het nadeel is € 37.000

37

n

De onderhoudslasten van het wagenpark waren aanzienlijk hoger dan geraamd. Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat de maandelijkse termijnprovisies voor het onderhoud van de vuilniswagens in totaal al bijna de volledige budgetruimte verbruiken. Hierdoor zorgt elke schade of reparatie die niet binnen deze provisie valt, voor een overschrijding van het budget.

57

n

Vanwege onderhoud en capaciteitsproblemen (o.a. in verband met COVID-19) zijn er op een aantal momenten extra vuilniswagens ingehuurd, inclusief chauffeur. Dit heeft geresulteerd in een overschrijding van het budget voor inhuur van wagenpark met circa € 80.000.

80

n

Milieu en duurzaamheid

In verband met de energietransitie en het klimaatakkoord zijn voor 2020 extra middelen vanuit het Rijk beschikbaar gesteld. Deze middelen zijn ingezet conform de voorwaarden die daaraan zijn gesteld door het Rijk. Hierdoor is van het in de gemeentelijke begroting beschikbaar gestelde budget voor milieu een deel overgebleven. Bij het Duurzaamheidscentrum en de gemeentelijke roadmap besparing energie zijn echter overschrijdingen te zien. Per saldo is er sprake van een voordeel.

-23

v

Begraafplaats

De legesopbrengsten over 2020 brachten in totaal € 103.000 meer op dan geraamd. Dit is ontstaan doordat er meer particuliere graven zijn verkocht c.q. verlengd dan geraamd, maar minder grafrechten zijn opgehaald. Daarnaast was de opnrengst van diensten in de aula juist weer veel hoger.

-103

v

Voor de sloop van de oude aula op de algemene begraafplaats aan de Willem de Zwijgerstraat was een bedrag geraamd van € 121.000. De werkzaamheden zijn echter nog niet afgerond, maar lopen door in 2021. Hierdoor is een overschot ontstaan van € 40.000. (Dit bedrag wordt in de 1e bestuursrapportage van 2021 weer bijgeraamd om het werk af te kunnen maken)

-40

v

Vanwege de vele diensten in de aula is er extra personeel ingehuurd. Omdat daarvoor geen raming was, leidt dat tot een overschrijding van € 49.000. Ook het uitbestede graafwerk was circa € 48.000 hoger dan geraamd. En daarnaast waren er lasten voor diensten van gemeentewege conform de wet op de lijkbezorging. Deze kosten zijn ook niet structureel geraamd. Op het onderhoud aan de begraafplaatsen zelf is circa € 24.000 minder uitgegeven dan geraamd.

73

n

Overige verschillen

-50

Verschil definitieve begroting-rekening

-157

v

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2021 16:02:59 met de export van 07/08/2021 15:05:49