Programma 1 Veiligheid en handhaving

Speerpunten

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Participatieprojecten
Ondanks de beperkingen die Corona met zich meebracht, hebben de meeste vrijwilligers van Buurtpreventie dit jaar hun rondes door de wijken van Maassluis gelopen. Zij leverden hierbij goede informatie ten behoeve van jongerenwerk, politie en handhaving. Ongeveer 30% van de 81 vrijwilligers liep incidenteel of niet in verband met ouderdom, chronische aandoeningen of anders. Trainingen en overleggen vonden vooral digitaal plaats.
De buurtpreventen leverden een bijdrage aan het Donkere Dagen Offensief, de fietsen diefstalactie, het testen van de nieuwe meldingsapp FIXI en de World clean up day.

Uitbreiding geweldsmiddelen team Handhaving en Toezicht (H&T)
Verharding van de samenleving en verschuiving in taakaccenten bij de werkzaamheden van het team leiden ertoe dat medewerkers steeds vaker worden geconfronteerd met agressie. Momenteel beschikt het team over handboeien. In overleg met de politie en het Openbaar Ministerie (OM) is uitgezocht of de medewerkers kunnen worden uitgerust met pepperspray en/of een wapenstok. We hebben afgesproken om dat niet te doen en eerst te monitoren hoe pilots in andere gemeenten c.q. de grotere gemeenten uitpakken.
Door een aanpassing van de beleidsregel wijkverbod kunnen de medewerkers handhaving en toezicht, naast de politie, een waarschuwing wijkverbod en een wijkverbod voor drie dagen opleggen.
In 2020 is vanuit handhaving veel inzet gepleegd op het handhaven van de coronamaatregelen. Hierbij werd intensief samengewerkt met politie en jongerenwerk.

Lokale driehoek
In 2020 hebben drie lokale driehoeken plaatsgevonden, waarbij de burgemeester, het OM en de politie elkaar hebben gesproken over de veiligheid in Maassluis. Doel van de lokale driehoek is om afspraken te maken over het tegengaan van criminaliteit en om de samenwerking tussen gemeente, politie en OM te versterken.

In gesprek met horecaondernemers over de impact van de corona crisis
De corona crisis heeft de horecaondernemers extra hard geraakt. We zijn in gesprek gegaan met de horecaondernemers over de impact van de crisis op hun werk en hebben gekeken hoe de horeca ondersteund kan worden. In de zomer 2020 hebben horecaondernemingen hun terrassen kunnen uitbreiden zonder dat hiervoor extra precariorechten moest worden betaald.

Aanpak risicovolle personen
De persoonsgerichte aanpak heeft lokaal een plek in de Veiligheidskamer (casuïstiek overleg met zorg en justitiepartijen waarbij casussen worden behandeld waarbij sprake is van meervoudige problematiek en waarbij sprake is van een veiligheid- en/of openbare orde probleem of een risico hierop). Indien nodig vindt opschaling plaats naar het Veiligheidshuis.
Het E33-overleg werd gecontinueerd. In dit overleg tussen GGZ (geestelijke gezondheidszorg), gemeente en politie worden meldingen van inwoners met verward gedrag (die bij de politie worden geregistreerd onder de code E33) besproken en personen met verward gedrag worden toegeleid naar passende hulp.
In de hele maand september is aandacht besteed aan senioren en cyberveiligheid. Hiervoor werd aangesloten op de landelijke campagne.

Crisisorganisatie
Doelstelling is dat de crisisorganisatie van de gemeente (met taken op het gebied van bevolkingszorg) met kennis en kunde vakbekwaam blijft. Ieder jaar worden hiertoe de nodige trainingen en oefeningen gehouden. In 2020 waren deze wel gepland maar door de beperkingen die de corona crisis met zich mee heeft gebracht zijn deze helaas afgezegd. Wel is de structuur van de crisisorganisatie gebruikt om de maatregelen, die de diverse noodverordeningen met zich mee brachten, uit te voeren. Hierbij is in de crisisstructuur zowel lokaal gewerkt maar ook met de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.

Huiselijk geweld
In 2020 werden 19 huisverboden opgelegd.
In het kader van interventies en hulp in de aanpak van huiselijk geweld zijn er in Maasluis het afgelopen jaar drie medewerkers opgeleid In de Multifocus methodiek voor Intensieve Casusregie (ICR). ICR beoogt de aanpak van Huiselijk Geweld/ Kindermishandeling in het lokale veld te verbeteren door te werken met een centrale casusregisseur. De ICR draagt verantwoordelijkheid voor de hele casus, dat wil zeggen: zorgen voor een integrale probleemanalyse waar alle leden van het systeem in betrokken zijn, zorgt ervoor dat bestaande hulp op de uitkomst van die probleemanalyse wordt aangepast en nieuwe hulp passend wordt ingezet voor alle directbetrokkenen, zorgt ervoor dat er zicht is op veiligheid en monitort de hulp aan alle directbetrokkenen en grijpt in daar waar hulp niet loopt als nodig. De ICR is gepositioneerd binnen het wijkteam.

Het vaststellen van de kadernota Integraal Veiligheidsbeleid
De raad heeft de kaders voor het Integraal veiligheidsbeleid voor de periode 2019-2022 vastgesteld. Het college heeft het uitvoeringsprogramma voor 2020 vastgesteld. In het uitvoeringsprogramma zijn de voornemens van het college op het gebied van integrale veiligheid vastgelegd.

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2021 16:02:59 met de export van 07/08/2021 15:05:49