Wat hebben we daarvoor gedaan?
Ondermijning
In 2020 is er een projectleider ondermijning/ Bibob aangesteld om de integrale aanpak beter in de organisatie te borgen en de samenwerking met ketenpartners te versterken. Beleidsmatig is er een nieuwe beleidsregel voor de toepassing van art. 13b Opiumwet vastgesteld. Ook is er een softwarepakket aangeschaft om op internet onderzoek te doen en daarmee een stevigere informatiepositie op te bouwen. De Wet Bibob is in 2020 regelmatig toegepast door het instellen van het eigen onderzoek bij vergunningaanvragen. Er is in 2020 geen aanvraag voor onderzoek ingediend bij het Landelijk Bureau Bibob.
Integrale controles
Er zijn tien integrale controles georganiseerd. Hierbij zijn 40 bedrijven gecontroleerd in verschillende bedrijfstakken. In 2020 heeft er een herstart plaatsgevonden om de autobranche strenger te controleren. Dit heeft geleid dat er een aantal bedrijven zijn gestopt en tevens dat er meerdere bedrijven vertrokken zijn uit Maassluis en zich buiten de gemeentegrenzen hebben gevestigd. Alle bezochte autobedrijven, die zich nog niet hadden aangemeld bij het digitaal opkoopregister (DOR), hebben zich na de controle wel ingeschreven in het DOR. Naar aanleiding van de controles zijn er in totaal vijf hennepkwekerijen ontdekt en ontmanteld.
Toepassen bestuurlijke maatregelen
Bij de aanpak van overlast, criminaliteit en ondermijning zet de gemeente, als aanvulling op de strafrechtelijke aanpak door politie en OM, bestuurlijke maatregelen in. In 2020 op grond van de Opiumwet zijn twee bedrijven gesloten (een voor de duur van zes maanden en een ander voor de duur van één jaar), is er één bestuurlijke waarschuwing opgelegd en is er één last onder dwangsom opgelegd. Op grond van de APV is één keer een last onder dwangsom opgelegd, is twee keer een last onder bestuursdwang en één bestuurlijke waarschuwing opgelegd.
Voor het overtreden van de winkeltijdenverordening is één maal een last onder dwangsom opgelegd en is één keer een bestuurlijke boete opgelegd voor overtredingen van de Drank- en Horecawet.
Evaluatie Drank- en horecaverordening
Begin 2020 hebben we de Drank- en Horecaverordening, voor het laatste vastgesteld in 2016, geëvalueerd. Op basis van de evaluatie gaan we bij de eerstvolgende wijziging van de verordening kijken of we de regels kunnen aanpassen. Ook gaan we door met voorlichting- en preventieactiviteiten met betrekking tot alcoholgebruik voor jongeren en ouderen.
Plan van aanpak Veilig
In 2018 stelde het college een Integraal plan van aanpak vast voor de aanpak van onder andere woninginbraken, straatroven, overvallen, autodiefstallen en drugs. Aan het Plan van aanpak is in 2020 verder uitvoering gegeven. Begin 2020 hebben we samen met politie voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd in de Vertowijk en in Steendijkpolder. Eind 2020 zijn we opnieuw begonnen met het uitrollen van de verlichtingsactie, een initiatief om lampen aan inwoners te verstrekken voor de verlichting van hun achterpaden. Aan het einde van het jaar vond ook in samenwerking met onder andere politie, buurtpreventie en het team H&T het Donkere Dagen Offensief plaats. Insteek van het Donkere Dagen Offensief is het verminderen van het aantal inbraken, dit door op verschillende manieren voorlichting te geven over preventie en door extra te surveilleren.