Civiele kunstwerken
Onder civiele kunstwerken wordt in deze paragraaf verstaan de civieltechnische objecten in de buitenruimte. Hierbij kan worden gedacht aan bruggen, tunnels en kades, maar ook keermuren en trapconstructies. Per onderwerp zijn of worden beheerplannen opgesteld.
Beleidskader
Kademuren
In mei 2013 werd het Beheerplan Kademuren 2013-2017 vastgesteld. In 2020 zijn de laatste voorbereidingen getroffen voor het nieuw op te stellen Beheerplan Kunstwerken voor de periode 2021-2025, waarin alle civiele kunstwerken in de gemeentelijk beheer/eigendom integraal zijn opgenomen.
De hoofddoelen voor Kademuren zijn conserverend beheer (ofwel het in stand houden van wat we hebben) en ontwikkelingsbeheer (ofwel het uitvoeren van nieuw vastgesteld beleid). Afgeleide doelstelling hiervan is: door tijdige signalering het voorkomen van financiële pieken en veiligheidsrisico’s. De kademuren zijn gedeeltelijk ook gemeentelijke monumenten, hiermee wordt bij onderhoud, renovatie en reconstructie rekening gehouden.
Binnen de gemeentegrens is een groot aantal kademuren aanwezig met een totale lengte van circa 3.350 meter. Hiervan is 2.686 meter in eigendom/ beheer van de gemeente. De kwaliteit wordt benoemd met de rest levensduur: meer dan 20 jaar, tussen de 5 en 20 jaar, of minder dan 5 jaar. Voor de laatste categorie vindt uitgebreid onderzoek naar de stabiliteit plaats. De informatie over de onderhoudstoestand van de kademuren, die verkregen wordt uit de schouw-, en inspectieresultaten, is in 2020 verder uitgebreid met het uitvoeren van deformatiemetingen. Uiterlijke gebreken zoals scheuren en verzakkingen worden veelal vooraf gegaan door nog nauwelijks zichtbare deformaties. Voor de binnen-, en buitenhaven is daarom nu een fijnmazig meetnetwerk opgezet om, op de millimeter nauwkeurig, de bewegingen van de kademuren te kunnen monitoren en daarmee tijdig geïnformeerd te worden over oneigenlijke afwijkingen van de kademuren.
Bruggen en onderdoorgangen
Zoals bij al het beheer wordt ook bij bruggen en onderdoorgangen onderscheid gemaakt tussen conserverend beheer en ontwikkelingsbeheer. Conserverend beheer richt zich in hoofdzaak op technisch noodzakelijke acties om het areaal in stand te houden. Ontwikkelingsbeheer voegt daar acties aan toe om nieuwe ambities ten aanzien van het areaal te bereiken; ambities zoals onder meer bepaald worden met de “Visie openbare ruimte” (VOR), duurzaamheidsbeleid, of voortvloeiend uit specifieke gebiedsontwikkeling- of herinrichtingsbesluiten, maar ook door wijziging in wet- en regelgeving.
De kwaliteit van de civieltechnische kunstwerken wordt aan de hand van vier aspecten beschreven: Veiligheid, Functionaliteit, Gebruikswaarde en Restlevensduur. De specifieke beheeracties die voortvloeien uit de beschreven kwaliteitsniveaus voor de civieltechnische kunstwerken zijn verder uitgewerkt in het nog vigerende "Beheerplan bruggen en onderdoorgangen 2015-2019".
In 2019 en 2020 zijn alle vaste en beweegbare bruggen technisch geïnspecteerd. De resultaten daaruit vormden de basis voor de uit te voeren onderhoudsmaatregelen, maar zijn ook de basis voor het in 2020 opgestelde Beheerplan Kunstwerken 2021-2025.
Overige kunstwerken
De beleidskaders voor overige kunstwerken, zoals bijvoorbeeld trappen en keermuren, sluiten aan op conserverend beheer en ontwikkelingsbeheer zoals hierboven omschreven. Een belangrijke beleidscomponent is ook hier de Visie Openbare Ruimte (VOR).
Het aantal overige kunstwerken is in 2020 sterk toegenomen. Onder andere "de Boeg" en twee grote geluidschermen zijn in beheer overgedragen, alsmede zes bruggen in Wilgenrijk.
Financiële consequenties
(bedragen x € 1.000) | |||
Onderhoud programma 2 | Begroting | Rekening | Investeringen |
2020 bijgesteld | 2020 | 2020 | |
Wegen | 1.007 | 906 | 1.399 |
Openbare verlichting en VRI | 472 | 454 | 436 |
Civiele kunstwerken | 1.154 | 1.216 | 856 |
Eigen uren onderhoud programma 2 | 1.161 | 1.161 | 0 |
Totaal | 3.794 | 3.737 | 2.691 |
(bedragen x € 1.000) | |||
Reserves | 1-1-2020 | Mutaties | 31-12-2020 |
2020 | |||
Reserve onderhoud wegen | 150 | 120 | 270 |
Reserve bruggen | 157 | 0 | 157 |
Reserve onderhoud kademuren | 261 | 0 | 261 |
Totaal | 567 | 120 | 687 |