Programma 3 Economie en citymarketing

Speerpunten

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Coronacrisis

De uitbraak van Covid-19 heeft een grote impact gehad op de economie van Maassluis in 2020. Wij hebben geprobeerd ondernemers zo veel mogelijk te ondersteunen. We hebben ondernemers geïnformeerd over nieuwe maatregelen, vragen beantwoord over de crisisaanpak, geadviseerd over steunpakketten van de overheid en waar mogelijk gezocht naar extra ruimte binnen de bestaande wet en regelgeving. Wij hebben in overleg met de ondernemers een groot deel van de zomer tijdelijke uitbreiding van de terrassen kunnen realiseren. Hierdoor konden veel horecaondernemers toch omzet draaien gedurende de zomermaanden en hebben ze hopelijk voldoende buffer opgebouwd om de crisis te overleven.

Binnenstad

In 2020 heeft de gemeente Maassluis, samen met Stadshart Maassluis en de MRDH een centrummanager aangesteld voor de binnenstad. Deze centrummanager heeft diverse partijen in de binnenstad bij elkaar gebracht en de gesprekken met hen gestart over een toekomstbesteding Stadshart. De centrummanager heeft in samenwerking met de gemeente Maassluis een subsidiebedrag gekregen van de provincie om in 2021 dit traject een goed vervolg te geven en te komen tot een visie op de binnenstad.

De Dijk

Ondanks de coronacrisis hebben we bereikt dat bedrijventerrein de Dijk nagenoeg uitverkocht is. Op het moment van schrijven is er nog slechts één kavel beschikbaar, maar ook daar lopen veelbelovende gesprekken over.

Kapelpolder

Wij willen de Kapelpolder transformeren tot een hoogwaardige woon-werk omgeving. In 2020 hebben wij daarom veel inzet gepleegd om, in samenwerking met de grondeigenaren, te komen tot een gedegen planvorming. Ook trekken wij samen op met de Metropoolregio Rotterdam Den-Haag om de provincie te overtuigen van de wenselijkheid van deze ontwikkeling en een adequate combinatie van wonen en werken.

Samenwerking en netwerk

In 2020 hebben ondernemers in de regio elkaar beter weten te vinden. Dankzij de inzet van de gemeente, maar ook zeker dankzij de ondernemersvereniging en Ervaar Maassluis, is er succesvol geparticipeerd in samenwerkingen als de Riverboard, Platform Lokale Economie en Maatschappij en de werkgroep vrijetijdseconomie van de MRDH.

Vrijetijdseconomie

De toeristische sector blijft een belangrijke groeimarkt voor de werkgelegenheid van Maassluis. Met het aantrekkelijker maken van de stad voor toeristen, wordt de lokale economie en daarmee indirect het aantal banen gestimuleerd. Ondanks de coronacrisis en de moeilijke tijd voor de toeristisch-recreatieve sector hebben we ook in 2020 ons ingezet om de vrijetijdseconomie van Maassluis en de regio te versterken. Met het speerpunt ‘Een aantrekkelijkere stad’ gaan we hier dieper op in.

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2021 16:02:59 met de export van 07/08/2021 15:05:49