Programma 7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid

Speerpunten

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Afvalinzameling
De raad heeft op 19 november 2019 gekozen voor de invoering van omgekeerd inzamelen om de hoeveelheid huishoudelijk restafval te beperken. Het omgekeerd inzamelen zal geleidelijk worden ingevoerd. In 2020 is gestart met omgekeerd inzamelen  bij de flat aan de Zwaluwstraat.

Er is een communicatieplan “Samen halen we meer uit afval“ opgesteld.
Het communicatie- en participatieplan zet in op twee hoofdlijnen: hoe verminderen we de afvalberg en hoe kunnen we afval zo goed mogelijk scheiden? De communicatiestrategie richt zich op alle onderdelen van de afvalketen: afval (eerder) scheiden en afval verminderen, zwerfafval, bedrijfsafval, kringloop en huishoudelijk afval. Communicatie en participatie worden met het credo ‘Haal meer uit afval - Wat je doet telt!’ ingezet om gedragsverandering van alle betrokkenen te bevorderen. In 2020 zijn op het gebied van communicatie  onder andere de volgende activiteiten ondernomen:

  • Berichtgeving diverse kanalen: gemeente infopagina in de Schakel, lokale media en social media;
  • Informatiebijeenkomsten;
  • Enquête duurzaamheid, waarin veel aandacht voor vragen over afval;
  • Communicatie en participatie pilot Zwaluwstraat (onder andere bewonersbrieven, afvalpas, flyer met instructie). Contacten en communicatie Schollevaartstraat om aan te sluiten;
  • Communicatie over milieustraat (extra in verband met de Corona maatregelen).

Daarnaast is voor het gehele traject een start gemaakt met het implementatieplan.

Betere scheiding van bedrijfsafval en huishoudelijk afval
Op de milieustraat zijn hiertoe maatregelen getroffen, alleen de bedrijven die een contract hebben kunnen tegen betaling terecht bij de milieustraat.  Het klantenbestand is opgeschoond en de routes zijn geoptimaliseerd. Er worden geen andere afvalstromen meer meegenomen dan waarvoor een contract is afgesloten. Hierdoor wordt vermenging voorkomen. Naast opschoning heeft dit geleid tot nieuwe klanten en uitbreiding van dienstverlening.

Milieustraatbezoek
Inwoners van Maassluis kunnen gratis verschillende soorten afval (bouw- en sloopafval, grof tuinafval, afgedankte meubels, elektrische apparaten en onder andere chemisch afval) inleveren.
Hiervoor moet dan wel een afspraak worden gemaakt. Inwoners moeten een geldig identiteitsbewijs en een recent poststuk op een adres in Maassluis kunnen tonen. Zonder deze documenten kan de toegang tot de milieustraat worden geweigerd. Hierdoor is er een daling van milieustraatbezoek geweest. Dit leidde tot minder aanbod van afval en het beëindigen van afvaltoerisme.
Daarnaast is vanwege de corona-pandemie de milieustraat circa twee maanden gesloten geweest.  
Door genoemde maatregelen komen we tot een betere scheiding van bedrijfs- en huishoudelijk afval en een meer rechtvaardige verdeling van de kosten.

Zwerfafval
In het kader van preventie en aanpak van zwerfafval zijn ook in 2020 de nodige maatregelen uitgevoerd.
Vanuit het Duurzaamheidscentrum worden lessen aangeboden aan basisscholen, te weten Sarah's Wereld, Koos de vuilnisman en spelen in een schonere wijk. Deze zwerfafvallessen dragen bij aan de bewustwording van het belang van een schone leefomgeving van scholieren.
Scholen worden geïnteresseerd voor het label "afvalvrije school". Onder andere IKC de Kindertuin heeft hieraan meegedaan. Voor het schoonmaken van de openbare ruimte zijn opruimpakketten gefaciliteerd aan bewoners en scholen. Maassluis heeft weer deelgenomen aan de week van Nederland Schoon en de Clean-up Day. Helaas was dit door Corona improviseren en anders dan andere jaren. Door onder andere het niet doorgaan van de Furieade kon ook de relevante informatie niet worden gedeeld.
Ook de gebruikelijke zwerfafvalbijeenkomst voor vrijwilligers aan het einde van het jaar op de milieustraat kon dit jaar niet doorgaan.
De Schoonaanhanger krijgt steeds meer bekendheid en is weer diverse keren uitgeleend aan scholen en bewonersorganisaties.

Maassluis Rainproof
Alle nieuwe gemeentelijke projecten en een deel van de lopende projecten zijn aangepast aan de Rainproof normen. Binnen de plangrens van een project moet minimaal 60 mm berging gerealiseerd worden. De riolering moet berekend worden op een bui 09. Alle gebouweigenaren moeten sinds 2020 1 m3 berging op eigen terrein realiseren.

  • De nieuwbouw aan de Gijsbert Dirkzwagerstraat voldoet door een goede samenwerking tussen Maasdelta, gemeente Maassluis en het Hoogheemraadschap van Delfland al aan de 60 mm bergingseisen.
  • Er is een start gemaakt met het oplossen van in het BRP benoemde knelpunten. Een mooi voorbeeld is de omgekeerde drempel "de Kleine Waterweg" op het T-kruispunt Elektraweg Heldringstraat. Waardoor de kans op wateroverlast in de Nijverheidsstraat halveert.

Een kleine greep uit gerealiseerde de projecten die een grote bijdrage leveren aan "Maassluis Rainproof":

  • HWA verbinding Koningshoek - Lepelaarplantsoen, waardoor een deel van de Koningshoek Rainproof geworden is.
  • Uitbreiding Kwartellaan, waardoor de hele Burgermeesterswijk Rainpoof geworden is.
  • Pilot in de Hoeker, het realiseren van een greppel en stimuleren van toepassen Rainproof maatregelen Hoeker 24 t/m 36.
  • Een HWA verbinding tussen de Sluispolder Oost en West ter hoogte van de Constantijn Huygenstraat, waardoor de nieuwbouw in de omgeving van de Constantijn Huygenstraat Rainproof ontwikkeld kan worden.

In het Uitvoeringsprogramma 2021 is een totaal overzicht van de afgeronde projecten te vinden. Ook bij diverse door externe gerealiseerde projecten, zoals in Wilgenrijk en de Burgermeesterswijk, gaan de ontwikkelaars en aannemers heel ver om hun lopende projecten Rainproof te maken. De goede samenwerking met het Hoogheemraadschap van Delfland zorgt er voor dat er veel meer bereikt wordt.

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2021 16:02:59 met de export van 07/08/2021 15:05:49