Programma 8 Ruimtelijke ordening, bouwen en wonen

Speerpunten

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Woonvisie
Voldoende woningbouw is een regionaal samenhangende opgave. Wij werken in regioverband nauw samen met provincie, regio(gemeenten) en corporaties om die opgave tot stand te brengen. Ter uitvoering van het Regioakkoord over de (sociale) woningbouw (2019) heeft de provincie subsidie ter beschikking gesteld. Maassluis heeft daarvan geprofiteerd door voor de in 2021 te bouwen sociale huurwoningen op De Kade (75), op het Balkon (59) en op de Albedalocatie (70) in totaal ca. €1,5 mln. subsidie toegekend te krijgen. Tevens is Rijkssubsidie woningbouwimpuls aangevraagd voor project De Kade. Met deze subsidies wordt betaalbare bouw beter mogelijk. Op regionaal niveau is gestart met het opstellen van een regionale woonvisie met als doel te komen tot een inspiratiekader voor nieuw (lokaal) woonbeleid. Er zijn per saldo 203 woningen toegevoegd aan de woningvoorraad.

In de Maassluise Woonvisie 2019-2024 werken we op basis van de volgende drie uitgangspunten:  Maassluis voor iedereen, Maassluis wil leefbare, gemengde wijken, Maassluis investeert in een duurzame toekomst. Die uitgangspunten zijn uitgewerkt in ambities vastgelegd via zeven opgaven: Betaalbaar voor alle groepen, Doorstroming bevorderen, Bouwen, bouwen, bouwen, Maassluis duurzamer maken, Wonen met begeleiding en zorg, Leefbaarheid in wijken en buurten bevorderen, en Tijdelijk wonen. Elk van deze opgaven kent speerpunten waarmee we gericht werken aan verbetering van het bouwen en wonen in Maassluis. Met Maasdelta en de Vereniging Bewoners Belangen Maasluis zijn over de zeven opgaven eind 2020 prestatie afspraken gemaakt voor het komende jaar 2021, waaronder afspraken over de laatste fase Burgemeesterswijk, over een mogelijk warmtenet en over zorg voor kwetsbare doelgroepen. Op het vlak van de leefbaarheid is in 2020 het bestemmingsplan ‘parapluherziening Overbewoning’ vastgesteld. We voorkomen dat woningen massaal worden gebruikt voor de huisvesting van arbeidsmigranten, studenten, etc. en we zorgen er zodoende voor dat deze weer beschikbaar komen voor reguliere woningzoekenden. Op basis van de toezegging aan de raad over het instrument splitsingsvergunning (juli 2020) is onderzoek opgestart naar wat verder kan bijdragen aan beschikbaarheid van betaalbare huisvesting mede met het oog op de leefbaarheid.

Bijzondere doelgroepen
Er is in het afgelopen jaar bezien hoe we voor bijzondere doelgroepen als ouderen, starters en voor mensen die hulp, ondersteuning of begeleiding nodig hebben, tot nieuwe woningbouw kunnen komen en waar mogelijk de bouw kunnen versnellen, zoals op de Albedalocatie en in de Burgemeesterswijk. De bouw van het nieuwe ouderencomplex aan de PC Hooftlaan is nagenoeg gereed. Het daarin te ontwikkelen ontmoetingscentrum heeft verder invulling gekregen en er is een krediet voor beschikbaar gesteld. Tijdens de coronaperiode, tussen medio maart en september is er veel aandacht besteed aan de ouderen in de woonservicezones. De campagne ‘Wat als…’ gericht op het ouder worden en wonen is door het wijkteam Vraagraak voortgezet. Er is een analyse gemaakt van bestaande complexen en mogelijkheden van verzorgd wonen plus. Ook voor nieuwbouwlocaties wordt bekeken of geclusterd wonen met welzijn en zorg mogelijk. Tevens zijn we in 2020 gestart met de uitvoering van de Notitie Maatwerk en Pauzewonen en we zijn verder met de bevordering van de doorstroming via onder meer het experiment met de Wooncoach, zie hieronder.

Bevorderen doorstroming
Het vooral bouwen van woningen die doorstroming bevorderen is een zaak van lange adem. In de woningdifferentiatie afspraken voor bestaande en nieuwe projecten wordt daar meer en meer rekening mee gehouden. Doorstromen van huishoudens die een eengezinswoning achterlaten wordt binnen de sociale huursector vormgegeven door Maasdelta. In mei 2020 is de Verordening Woonruimtebemiddeling geactualiseerd vastgesteld. Dit biedt het kader voor beleid, waaronder het benoemen van knelgroepen en voorrangssegmenten (conform de Woonvisie). Door gemeente (wijkteam) en Maasdelta wordt waar nodig maatwerk toegepast. Er zijn voorts afspraken gemaakt met Maasdelta over voortzetting van de wooncoach. Maasdelta gaat meer woningen beschikbaar houden voor senioren die eengezinswoningen achterlaten. Maasdelta en Amvest hebben afgesproken dat potentiële doorstromers uit de sociale huursector een voorrangspositie krijgen bij toewijzing van middeldure huurwoningen in Wilgenrijk. Bij de begroting is een Motie doorstroom-bevorderende maatregelen aangenomen, teneinde ook van ervaringen elders te leren.

Betaalbare woningen
In het belang van betaalbare woningen voor lagere en middeninkomens is in het voorjaar van 2020 de nieuwe Verordening doelgroepen woningbouw in de raad vastgesteld. Op deze wijze is er bij nieuwe bouwplannen aandacht voor de bouw van ten minste 33% sociale huur en 10% middeldure huur- en koopwoningen. Ook wordt waar mogelijk bij de nieuwbouw van betaalbare koopwoningen een verkoop regulerend beding en een zelfbewoningsplicht ingevoerd. Op basis van moties over starterswoningen is er een raadsbesluit genomen over duurzaam beschikbaar houden van betaalbare koopwoningen. De raad heeft het college opdracht gegeven om een zogenaamd Maassluis model uit te werken. Met de nadere uitwerking van dit model voor duurzaam betaalbare koopwoningen, is inmiddels begonnen. Met Maasdelta is voorts overeengekomen in de Prestatieafspraken dat het streven erop is gericht om haar aandeel in de 6.020 sociale huurwoningen woningen in 2030 te bereiken, en zodoende niet onder de 33% aan sociale huur in de bestaande woningvoorraad te zakken.

Omgevingswet
Aanvankelijk was de planning vanuit de Rijksoverheid de Omgevingswet per januari 2021 in te voeren. Om daarvoor gereed te zijn hebben we een ambitiedocument vastgesteld. Hierin is vastgelegd hoe Maassluis wil omgaan met de Omgevingswet. Vanuit dit document worden deelonderwerpen nader uitgewerkt. Toen helder werd dat de invoering van de Omgevingswet een jaar later zou ingaan zijn aanpassingen in de fasering doorgevoerd, zodanig dat we klaar staan voor de invoering in 2022.

We hebben een projectstructuur ingericht met een vijftal werkgroepen, een projectgroep en een stuurgroep. Dat was nodig omdat de Omgevingswet een veelomvattende wet is met deelaspecten op de terreinen ICT, vergunningen, omgevingsplan/verordeningen, participatie en omgevingsvisie. We worden extern ondersteund door een ter zake kundig adviesbureau. Er zijn meerdere bijeenkomsten geweest op zowel ambtelijk als bestuurlijk niveau.

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2021 16:02:59 met de export van 07/08/2021 15:05:49