Wat hebben we bereikt?
Groen, sport, cultuur en recreatie dragen bij aan de leefbaarheid en beleving in onze stad en de persoonlijke ontwikkeling en gezondheid van onze inwoners. Daarom willen we samen met andere beleidsterreinen in zowel het sociale als fysieke domein een breder bereik realiseren met groen, sport, cultuur en recreatie. Iedereen moet mee kunnen doen in een duurzame samenleving. In aansluiting hierop stimuleren we het sporten en spelen in groene gezonde wijken.
Sport
In maart 2020 is het Maassluise Sportakkoord ondertekend door 28 sportaanbieders en andere maatschappelijke organisaties. Vanaf dat moment wordt er gewerkt aan initiatieven binnen de thema's vitale sport- en beweegaanbieders, van jongs af aan vaardig in beweging, inclusief sport en positief sportklimaat.
Gemeente Maassluis heeft verenigingen steeds snel en duidelijk geïnformeerd over de nieuwe corona maatregelen, was de verbindende factor bij samenwerkingen tussen binnen- en buitensportverenigingen en de totstandkoming van het zomeractiviteitenprogramma waar vele partijen aan hebben meegewerkt.
Cultuur
Cultuur draagt bij aan de uitstraling van de stad. Zoals eerder aangegeven liep het jaar heel anders dan verwacht door de intrede van Covid-19. Wij hebben ons afgelopen jaar, ondanks Covid-19, toch zo goed mogelijk ingezet op het verbreden van het bereik van cultuur en het versterken van het culturele leven in Maassluis. Het was de intentie om culturele instellingen en verenigingen aan te sporen om meer samen te werken met elkaar en andere maatschappelijke organisaties teneinde hun bereik te verbreden binnen en buiten Maassluis, want we zijn ervan overtuigd dat kunst- en cultuur ook een maatschappelijke functie heeft. Vanwege Covid-19 zijn er in 2020 helaas veel activiteiten niet doorgegaan en hebben we onze ambities op gebied van het leggen van verbindingen niet geheel bereikt.
De drie hoofdthema's uit de Cultuurvisie, 'Aantrekkelijk wonen, werken en leven in Maassluis', 'Maatschappelijke rol van kunst en cultuur' en 'Cultuurparticipatie van kinderen en jongeren' zijn afgelopen jaar door de Stadsmakelaar Cultuur gehandhaafd voor het initiëren van nieuwe activiteiten. En ook komende jaren behouden deze hoofdthema’s, naar aanleiding van de evaluatie van de Cultuurvisie, onze aandacht. Daarnaast zijn, op basis van de evaluatie, een aantal actiepunten geformuleerd om komende jaren mee aan de slag te gaan. Een voorbeeld hiervan is het ontwikkelen van een doelgroepenbeleid, waarbij de aansluiting zal worden gezocht met het nieuwe evenementenbeleid.