Reinigingsheffing
De reinigingsheffingen kunnen worden onderverdeeld in een afvalstoffenheffing en reinigingsrechten.
De afvalstoffenheffing wordt, op grond van artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer, geheven van huishoudens. Reinigingsrecht wordt daarentegen geheven van bedrijven. Het verschil tussen reinigingsrechten en afvalstoffenheffing is dat het reinigingsrecht een zogeheten retributie is, terwijl de afvalstoffenheffing een belasting is.
De gemeente heeft namelijk de verplichting om het afval van huishoudens in te zamelen. Bedrijven hebben daarentegen de keuze om hun afval door de gemeente te laten ophalen of door een commerciële afvalophaaldienst. Het heffen van een belasting is daarom niet toegestaan, het in rekening brengen van reinigingsrecht voor verstrekte diensten (het ophalen van bedrijfsafval) echter wel.
Voor zowel het reinigingsrecht als de afvalstoffenheffing geldt dat de geraamde inkomsten de geraamde uitgaven niet mogen overschrijden.
Huishoudelijk afval
De kosten van de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval zijn in 2020 gestegen ten opzichte van 2019. Dit is voornamelijk het gevolg van een nieuwe aanbesteding van GFT, snoeiafval en restafval per 1 januari 2020. Hierdoor zijn de stort- en verwerkingskosten fors toegenomen. Daarnaast is het tarief van de afvalstoffenbelasting (die door het Rijk aan gemeenten in rekening wordt gebracht) voor het storten en verbranden van afvalstoffen per 1 januari 2019 fors verhoogd; van € 13,21 naar € 31,39 per 1.000 kilogram. Naast deze autonome kostenstijgingen nemen de kosten toe als gevolg van de invulling van de functie beheerder reiniging.
Om deze lastenstijgingen te dekken, zijn de tarieven in 2020 gestegen ten opzichte van 2019. De tariefstijging bedroeg circa 22%: het tarief voor een meerpersoonshuishouden steeg van € 350,40 naar € 427,80 per jaar en dat van een eenpersoonshuishouden van € 301,20 naar € 367,80 per jaar.
In de exploitatie van de afvalinzameling wordt (een deel van) een aantal taken gedekt die niet geraamd worden op het taakveld huishoudelijk afval, maar elders in de begroting tot uitdrukking komen. In onderstaande tabel worden deze lasten verzameld en inzichtelijk gemaakt. Eventuele afwijkingen ten opzichte van de begroting worden in de programma's verklaard.
Aangezien de egalisatievoorziening voor afvalinzameling leeg is, heeft er geen onttrekking plaatsgevonden. De kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing is uiteindelijk uitgekomen op 98%.
Lasten taakvelden | Overhead | BCF BTW | Lasten totaal | Overige inkomsten | Leges | Baten totaal | % Kosten dekkendheid | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verwijderen huishoudelijk afval | 3.973.134 | 1.130.201 | 382.287 | 5.485.622 | -218.268 | -5.998.356 | -6.216.624 | |
Straatreiniging (65%) | 457.713 | 457.713 | 0 | |||||
Kwijtschelding gem.bel. (100%) | 368.185 | 368.185 | 0 | |||||
Duurzaamheids-centrum | 0 | 0 | 0 | |||||
Mutatie voorziening | 0 | 0 | 0 | |||||
Totaal | 4.799.032 | 1.130.201 | 382.287 | 6.311.520 | -218.268 | -5.998.356 | -6.216.624 | 98% |
Bedrijfsafval
De tarieven voor bedrijfsafval stegen met 12,3% ten opzichte van de tarieven van 2019.
Voor het inzamelen van bedrijfsafval worden de lasten geraamd en geboekt op taakveld 'verwijderen bedrijfsafval'. Daarnaast wordt een deel van de personeelslasten op taakveld 'Salarislasten Afval' toegerekend. Vervolgens wordt er (extracomptabel) overhead aan toegerekend.
De inkomsten zijn bijeengebracht door de reinigingsrechten die geheven worden van de gecontracteerde bedrijven. Het streven is om 100% kostendekking te realiseren. Over 2020 is een kostendekking van 95% gerealiseerd.
Lasten taakvelden | Overhead | BCF BTW | Lasten totaal | Overige inkomsten | Reinigings recht | Baten totaal | % Kosten dekkendheid | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verwijderen bedrijfsafval | 249.794 | 78.717 | 328.511 | -2.297 | -310.850 | -313.147 | 95% |