Paragrafen

Lokale heffingen

Overige belastingen en heffingen

Verordening lijkbezorgingsrechten
In de verordening lijkbezorgingsrechten zijn de tarieven opgenomen waarmee de lasten in de exploitatie van de begraafplaatsen worden gedekt. Maassluis exploiteert twee gemeentelijke begraafplaatsen: de Algemene begraafplaats aan de Willem de Zwijgerstraat en de Nieuwe begraafplaats aan de Hooge Zeedijk. Op deze laatste begraafplaats bevindt zich ook een aulagebouw waarin ook crematies plaatsvinden.
De begrafenistarieven zijn in 2020 met 1,90% (inclusief inflatiecorrectie) gestegen. De lasten waren in 2020 hoger dan geraamd. De inkomsten met betrekking tot begraven stijgen echter ook. Het blijkt dat de aula steeds meer een regionale functie krijgt en vaker verhuurd wordt dan verwacht, waardoor de inkomsten een stijgende lijn vertonen. Hierdoor is de kostendekkendheid van de begraafplaatsen (95%) ten opzichte van de begroting hoger uitgevallen. De verschillen met de begroting worden in programma 7 verder toegelicht.

Lasten taakveld

Overhead

BCF BTW

Lasten totaal

Overige inkomsten

Rechten

Baten totaal

% Kosten dekkendheid

Begraafplaatsen

678.975

95.355

774.330

-670.211

-670.211

Mutatie voorziening

0

-65.053

-65.053

Totaal

678.975

95.355

0

774.330

-65.053

-670.211

-735.264

95%

Havengelden (zeehavengeld, binnenhavengeld, bruggeld, ligplaatsgelden en liggeld pleziervaartuigen)

  • De tarieven van het liggeld voor pleziervaartuigen zijn in 2020 niet gestegen.
  • De pleziervaart is géén bruggeld verschuldigd.
  • Het ligplaatsgeld voor een vaste ligplaats in de haven is 1,40% (inflatiecorrectie) gestegen.
  • De tarieven bruggeld zijn gemiddeld ca. 1,25% gestegen.
  • De tarieven van het zee- en binnenhavengeld worden bepaald door het Havenbedrijf Rotterdam en zijn in 2020 met 1,00% gestegen ten opzichte van 2019.

Lasten taakvelden

Overhead

BCF BTW

Lasten totaal

Overige inkomsten

Haven- en bruggeld

Baten totaal

% Kosten dekkend heid

Bruggen, tunnels en viaducten

358.034

23.897

381.931

-13.275

-2.474

-15.749

Havens en ligplaatsen

295.956

65.570

361.526

-15.352

-46.696

-62.048

Pleziervaart Haven

17.751

17.751

-8.943

-8.943

Totaal

671.741

89.467

0

761.208

-28.627

-58.113

-86.740

11%

Rechtenverordening
De tarieven in de Rechtenverordening worden conform de VNG-richtlijn 'Tarieven (graaf)werkzaamheden telecom' berekend. De werkzaamheden voor deze rechten zijn feitelijk identiek aan de werkzaamheden voor hoofdstuk 18 uit de eerdergenoemde legesverordening (Kabels & leidingen) en worden in de gemeentelijke organisatie ook door dezelfde afdelingen uitgevoerd. De lasten en baten zijn dan ook evenredig verdeeld over deze twee verordeningen.

Lasten taakvelden

Overhead

BCF BTW

Lasten totaal

Overige inkomsten

Leges

Baten totaal

% Kosten dekkendheid

Rechtenverordening

25.482

6.747

32.229

-23.307

-23.307

72%

Verordening marktgeld
De heffing van marktgeld vindt plaats op basis van kostendekkendheid. Met andere woorden: de uitgangspositie is dat de geraamde kosten van markten via de heffing van marktgeld door de marktkooplieden gedragen worden.
De Verordening marktgeld kent twee tarieven: een dagtarief, dat relatief weinig wordt toegepast, en een kwartaaltarief voor de vaste standplaatshouders. Het kwartaaltarief is in 2020 verhoogd met circa 5,7%. Het dagtarief is verhoogd met ca. 6,7%.

In 2020 een bedrag van € 6.500 aan coronacompensatie ontvangen ter dekking van lagere inkomsten als gevolg van het sluiten of beperken van de openstelling van de markten. Met dit bedrag is de raming van de inkomsten naar beneden teruggebracht.

In onderstaande tabel een overzicht van de gerealiseerde baten en lasten. In de praktijk is de kostendekkendheid in 2020 uitgekomen op 91%.

Lasten taakvelden

Overhead

BCF BTW

Lasten totaal

Overige inkomsten

Markt- geld

Baten totaal

% Kosten dekkendheid

Markten

26.332

9.430

2.334

38.096

-34.828

-34.828

91%

Precariobelasting
Precariobelasting wordt geheven voor het hebben van voorwerpen onder, op of boven (voor de openbare dienst bestemde) gemeentegrond. Hierbij valt onder andere te denken aan terrassen, erkers, markiezen, lichtbakken aan winkels en het tijdelijke gebruik van gemeentegrond voor het plaatsen van containers. Precariobelasting is een ongebonden belasting, waarbij de gemeente de volledige vrijheid heeft in het vaststellen van de tarieven.

Als gevolg van de motie Coronakorting precariobelasting (motie 33) zijn de bedragen voor horeca en mkb met 50% verlaagd, het gaat om een bedrag van € 18.000. Vanuit de compensatiepakketten van het Rijk is er voor inkomstenderving precario € 26.000 beschikbaar gesteld.

De precariobelasting voor nutsnetwerken (leidingen en kabels) wordt op termijn afgeschaft. Gemeenten die op 10 februari 2016 in hun belastingverordening een tarief hadden voor nutsnetwerken, mogen uiterlijk tot 1 januari 2022 precariobelasting op nutsnetwerken heffen.

Voor de gemeente Maassluis betekent dit dat er tot en met 2021 nog precariobelasting geheven kan  worden op netwerken van nutsbedrijven (Evides). Daarbij mogen maximaal de tarieven in rekening worden gebracht zoals die golden op 10 februari 2016. Deze tarieven zijn in 2020 daarom niet verhoogd. De overige tarieven precariobelasting zijn met 1,40% gestegen ten opzichte van de tarieven van 2019.

Bedrijven Investeringzone (BIZ)
De BIZ-bijdrage is een bestemmingsbelasting die op verzoek van ondernemers wordt geheven om met de opbrengst activiteiten in de openbare ruimte en op internet van en voor deze ondernemers te realiseren. De belastingopbrengst wordt daartoe als subsidie uitgekeerd aan een door de ondernemers opgerichte uitvoeringsorganisatie. De heffing van de BIZ-bijdrage beperkt zich tot een bepaald gebied in de gemeente, de bedrijveninvesteringszone (BIZ). In Maassluis betreft dit het Stadshart.

De Verordening BI-zone Stadshart Maassluis is reeds eind 2016 vastgesteld. Hierin is de BIZ-bijdrage voor de periode 2017-2021 vastgelegd. Er heeft in 2020 daarom geen tariefswijziging plaatsgevonden.

Campergeld
Er heeft in 2020 geen tariefswijziging plaatsgevonden ten opzichte van 2019. Doordat de voorzieningen op de parkeerplaats bij de Veerstoep nog niet zijn gerealiseerd, zijn er nog geen overnachtingen in rekening gebracht.

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2021 16:02:59 met de export van 07/08/2021 15:05:49