Inleiding
De bedrijfsvoering heeft betrekking op alle ondersteunende activiteiten die nodig zijn om de doelstellingen van de gemeente Maassluis te realiseren en ondersteunt daarmee alle programma’s. De inwoner mag verwachten dat de gemeente responsief, betrouwbaar en transparant is. Zo zijn er servicenormen waaraan de gemeente Maassluis bij haar dienstverlening aan de inwoners moet voldoen. De normen gaan bijvoorbeeld over afhandelingstermijnen van vergunningaanvragen, wachttijden bij de balies en meldingen over de openbare ruimte. In deze paragraaf komen, naast de reguliere activiteiten, de speerpunten aan de orde waarmee vanuit de bedrijfsvoering de beleid‐ en uitvoeringseenheden van de organisatie zo goed als mogelijk worden gefaciliteerd.
Impact Corona crisis
De gevolgen van de Corona crisis en de maatregelen die zijn getroffen zijn opgenomen in de rekening 2019 onder de gebeurtenissen na balansdatum. De crisis en de effecten ervan hadden dan wel geen direct effect op de rekening 2019, maar hebben wel grote invloed gehad op de gemeentelijke activiteiten in 2020. Met de planning- en controldocumenten en afzonderlijke besluitvorming is verantwoording afgelegd over extra lasten en baten als gevolg van de coronamaatregelen. Er is een projectgroep ingesteld, onder leiding van een interne projectleider, die de taakvelden, gevolgen en activiteiten in beeld brengt en monitort. Daarnaast draagt de projectgroep zorg voor een eenduidige reactie op verzoeken en vragen vanuit Maassluis. Deze projectgroep verzorgt tevens het afwegingskader met betrekking tot het coronanoodfonds. Deze reserve is met de laatste begrotingswijziging ingesteld, zodat deze kan worden gevuld met niet-uitgegeven coronamiddelen.