Paragrafen

Bedrijfsvoering

Juridische kwaliteitszorg

In 2020 is organisatiebreed toezicht en advies uitgevoerd op het terrein van Inkoop & Aanbesteding en op de naleving en toepassing van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Er is regelmatig gecommuniceerd, mondeling en via Intranet, over relevante juridische ontwikkelingen. Bijzondere veranderingen in wetgeving staan pas voor 2021 en verder op stapel (denk aan de Wet elektronische publicatie (WEP) en de Omgevingswet). Eind 2020 trad wel de Tijdelijk wet maatregelen covid-19 (TWM) in werking.
In 2020 is er vanwege de corona-pandemie en het thuiswerken geen workshop georganiseerd om het juridisch bewustzijn te vergroten. Er is wel met enige regelmaat gepubliceerd op Social Intranet, met name over Inkoop en Aanbesteding. Zoals altijd zijn collega’s gevraagd en ongevraagd geadviseerd over de juridische consequenties van (voorgenomen) besluitvorming. Het vroegtijdig betrokken worden, blijft punt van aandacht. Middels die gevraagde en ongevraagde advisering is de juridische control zo goed mogelijk uitgevoerd. De controltaak is ook toegepast door het lezen en beoordelen van (concept-)stukken van onze collega’s, inzake AVG, Wob, verordeningen, toepassen van en beleid in het kader van de APV (algemene plaatselijke verordening), beleidsnota’s op allerhande terreinen, overeenkomsten en grote (bouw)projecten. Verder is waar nodig ondersteund bij het actualiseren van regelgeving en is de mandaatregeling geactualiseerd.

In 2020 zijn 45 bezwaarschriften ingediend. Dat is beduidend meer dan de 26 bezwaarschriften uit 2019. De kanttekening is echter dat 20 bezwaarschriften zagen op ‘bestraffende’ beschikkingen in verband met het verkeerd aanbieden van huisvuil. Eind 2019 is een begin gemaakt met handhavend optreden op dit terrein. Er resteren dan 25 ‘gewone’ bezwaarschriften, qua aantal vergelijkbaar met 2019. Deze 25 bezwaarschriften waren gericht op de gebruikelijke onderwerpen zoals omgevingsvergunning, subsidie, APV, Wob en rechtspositie (eenmaal).
Van de 25 bezwaarschriften zijn er negen ingetrokken, op basis van overleg met bezwaarde dan wel op basis van een interne heroverweging waarbij op voorhand (deels) tegemoet werd gekomen aan de bezwaren. In drie gevallen adviseerde de bezwaarschriftencommissie om het bezwaarschrift (deels) gegrond te verklaren. Deze adviezen zijn overgenomen door het bestuursorgaan, maar de bestreden besluiten bleven na bestuurlijke heroverweging toch in stand met een aangepaste motivering. Eind 2020 stonden er nog vijf bezwaarschriften open, die alle begin 2021 zijn afgehandeld.

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2021 16:02:59 met de export van 07/08/2021 15:05:49