Huisvesting en facilitaire zaken
Onderhoud gemeentelijk vastgoed
Het planmatig onderhoud en de geplande investeringen voor de gemeentelijke gebouwen zijn grotendeels uitgevoerd. Vanwege corona en de formatie in het team vastgoed is een aantal werkzaamheden doorgeschoven naar 2021.
Voor een aantal gebouwen is in de tweede helft van 2020 in kaart gebracht wat de impact is van Corona op het binnenklimaat voor gebruikers. Dit moet volgend jaar verder worden uitgezocht en uitgewerkt.
Het oude schoolgebouw aan de Mgr. Bekkerslaan was niet meer in gebruik en is dit jaar gesloopt. Ook is eind dit jaar een start gemaakt met de sloop van de aula bij de begraafplaats.
De 'afbouw' van de ontmoetingsruimte in het appartementencomplex aan de PC-Hooftlaan is gestart. De verdere inrichting van de ruimte wordt afgerond in april 2021.
Duurzaamheid
Zowel bij de Koningshof als de Bibliotheek zijn zonnepanelen gerealiseerd. Bij het zwembad Dol-fijn zijn werkzaamheden uitgevoerd aan het dak zodat daar komend jaar zonnepanelen kunnen worden geplaatst.
Facilitaire zaken
Op het gebied van facilitaire zaken, ondersteuning van alle afdelingen binnen het Stadhuis, is aan het begin van het jaar verder gewerkt aan een kwaliteitsverbetering van het personeelsrestaurant (het WerkCafé). Mogelijkheden zijn onderzocht hoe het assortiment gezonder en duurzamer gemaakt kan worden. Door sluiting van het WerkCafé in verband met het thuiswerken vanaf half maart, is er geen verdere invulling meer aan gegeven. De Stadhuistuin is voorzien van een nieuw terras en er is tuinmeubilair aangeschaft.
De schoonmaakwerkzaamheden door Stroomopwaarts in het Stadhuis zijn zonder weinig uitval volgens programma uitgevoerd, met hier en daar een aanpassing in werktijden van de medewerkers en met in acht neming van de geldende regels.
Verder is er veel aandacht uitgegaan in het Stadhuis naar het creëren van veilige looproutes, aanbrengen van visuele aanduidingen van geldende maatregelen voor bezoekers en medewerkers en het aanschaffen van desinfecterende middelen, zoals bijvoorbeeld de desinfectiezuilen bij de entree.
De gefaseerde terugkeer naar het Stadhuis voor medewerkers heeft geen doorgang gehad en het thuiswerken wordt ook in 2021 gecontinueerd.
De afdeling repro heeft haar werkzaamheden zo goed als mogelijk kunnen uitvoeren. De bodedienst heeft ondanks dat vele collega's thuis werkten, diverse ondersteunende diensten verricht en ervoor gezorgd dat het Stadhuis elke dag open was.
Hosting Stroomopwaarts
De colleges van de MVS gemeenten en de directie SOW hebben besloten om de huidige hostingconstructie te willen beëindigen. Halverwege 2020 is er een externe transitiemanager aangesteld die dit in samenwerking met betrokken gemeenten en SOW vorm moet geven. De samengestelde projectgroep heeft zich naast de transitie van bedrijfsvoering ook bezig gehouden met de huisvesting van SOW. Volgend jaar zullen er concrete huisvestingsplannen worden gepresenteerd, evenals een Plan van Aanpak voor de overgang van DIV (documentaire informatievoorziening).
Huisvestingsonderzoek
Halverwege 2020 zijn de aanbevelingen uit het huisvestingsonderzoek bekeken. Dit onderzoek had tot doel om de stand van zaken van een viertal gebouwen in beeld te brengen en op basis van de uitkomsten van dit onderzoek te komen tot voorstellen aangaande: mogelijke sloop, renovatie of nieuwbouw.
De inhuizing van Vraagraak in het Stadhuis krijgt voorrang. Er is een projectgroep gestart die een plan voor de inpassing van Vraagraak op de begane grond verder gaat uitwerken.